Wanneer je je huis of appartement verkoopt, is de eerste stap de juiste schatting of waardebepaling. Het belang hiervan is niet te onderschatten, het zal namelijk bepalen of je woning verkocht zal worden of niet!

Het belang van het bepalen van een correcte verkoopprijs

Een te duur huis zal weinig bezoekers aantrekken en langer te koop blijven staan. Een pand dat lang te koop staat creëert wantrouwen bij potentiële kopers: waarom verkoopt het huis niet? Misschien heeft het verborgen gebreken? Het komt vaak voor dat een overgewaardeerd huis na enkele maanden wordt verkocht tegen een lagere prijs dan de marktwaarde, omdat de verkoper gedwongen is een lager bod te aanvaarden.

Je woning overwaarderen is dus een verspilling van tijd en geld!

Daarentegen zal een ondergewaardeerd pand uiteraard meer kopers aantrekken en veel bezoek krijgen. Het zal over het algemeen sneller verkopen, maar het zal ook veel ongekwalificeerde bezoekers aantrekken, die op zoek zijn naar een koopje. De lage prijs zal dus een groter aantal kandidaten aantrekken, maar de verkoop wordt er niet makkelijker door en je financiële doel wordt er wellicht niet mee bereikt.

Een woning dat aan de correcte marktprijs wordt geschat, wekt belangstelling op.

Een woning met de correctie prijs trekt kopers aan, levert een groter aantal bezoeken en kan zelfs leiden tot biedingen die hoger zijn dan de vermelde prijs... en dat alles aan op korte termijn!

De interesse van kopers wordt bepaald door de verkoopprijs 

Factoren die de verkoopprijs beïnvloeden

Naast de intrinsieke waarde van het onroerend goed is het gebruikelijk twee andere soorten variabelen te onthouden bij het opstellen van de verkoopprijs:

1. Externe factoren met betrekking tot de markt

Deze factoren kunnen niet beïnvloed worden, tenzij door de verkoop uit te stellen. Het is echter van essentieel belang dat je deze factoren kent, zodat je er goed op kan anticiperen en reageren:

Bankrente: wanneer de rente laag staat, kunnen meer kopers een hypotheek nemen. De vraag zal dus groter zijn en de prijzen kunnen als gevolg daarvan licht stijgen.

De vraag: afhankelijk van het seizoen, de economische situatie, het politieke klimaat, crisissen, de levensstandaard, lokale veranderingen, enz. varieert de vraag. Nogmaals, hoe groter de vraag, hoe hoger de prijs waarschijnlijk zal zijn.

Concurrentie: als er meerdere eigendommen zijn die lijken op het type dat wordt verkocht, zal er een groter aanbod zijn van dat type eigendom... en zullen de prijzen iets lager liggen.

2. Verkoop- en marketing knowhow

Dit zijn de factoren waarop je wél invloed hebt. Zowel door de juiste verkoopkanalen te kiezen, als door sterke verkooptechnieken te gebruiken, kan je potentiële kopers makkelijker overtuigen.

Verkoopkanalen: afhankelijk van de hoeveelheid en de kwaliteit van de kanalen, zal de belangstelling in je woning stijgen of dalen... Als je dus op slechts één kanaal adverteert, zal je veel potentiële kandidaten mislopen. Als algemene regel geldt dat hoe meer belangstelling er is, hoe minder prijsonderhandeling nodig is.

Marketing: hoe meer middelen je gebruikt om je eigendom in de kijker te zetten (homestaging, professionele foto's, video, plannen, virtueel bezoek, enz.), hoe positiever je eigendom onthaald zal worden... en dat zorgt opnieuw voor minder onderhandeling achteraf.

Begeleiding van de bezoekers: de rondleiding van een woning bestaat niet alleen uit het openen van de voordeur en het tonen van elke kamer, in de hoop dat de bezoekers daarna een bod zullen doen. Het is belangrijk de bezoekers tijdens de bezoeken te informeren, hen te wijzen op de sterke punten van het pand, hun angsten weg te nemen, hun vragen te beantwoorden en hen een professionele en neutrale blik op het pand te geven. Hoe meer (relevante) informatie kopers hebben, hoe gemakkelijker hun beslissing zal zijn.

Onderhandeling: Onderhandelen is altijd een ingewikkelde stap, vooral wanneer je emotioneel betrokken bent bij de verkoop. Het innemen van een neutraal, extern en emotioneel vrij standpunt is bijzonder belangrijk in deze delicate fase.

De waardebepaling

Een eenvoudige manier om een idee te krijgen over de waarde van een huis, is aan de hand van de gemiddelde prijs per vierkante meter. Dat vind je online of op de website van de FOD Economie.

Nogmaals is het uiterst belangrijk om een neutraal standpunt in te nemen tijdens de schatting. Het is heel waarschijnlijk en ook normaal dat je vindt dat je huis veel kwaliteiten heeft en dat je de imperfecties niet meer ziet. Hoe jij je woning ziet is echter niet hoe potentiële kopers hem zien. Let ook op veelgemaakte fouten tijdens het schatten van je woning.

Daarnaast moet je ook rekening houden met zoveel mogelijk factoren die jouw woning in waarde doet stijgen of dalen. Enkele voorbeelden zijn:

  • De ligging: in de stad of op het platteland
  • De soort woning: appartement, halfopen of open bebouwing,
  • De totale oppervlakte
  • Het aantal (afgewerkte) kamers: leefruimtes, afzonderlijke keukens, bad- en douchekamers, slaapkamers, veranda, …
  • De ouderdom en staat van het huis
  • De graad van afwerking (standaard materialen of meer luxueuze afwerking)

Schrik om fouten te maken tijdens de schatting van de verkoopprijs? We Invest maakt een gratis schattingsverslag op van jouw woning. Een gespecialiseerde makelaar uit jouw gemeente of stad komt je woning schatten. Na zijn bezoek zal hij of zij een geactualiseerde verkoopprijs en schattingsrapport voorleggen, aangepast aan de markt die hij kent en dagelijks bestudeert.


Bent je geïnteresseerd in een gratis schatting van je woning?

Klik hier