In dit artikel vind je de belangrijkste stappen die je moet ondernemen voor en tijdens de verkoop van je huis of appartement, alsook tal van praktische tips die je zullen helpen om de verkoop met een gerust hart af te ronden. Download de infographic onderaan deze pagina om een overzicht van alle stappen te ontvangen!

1. Schatting van de verkoopprijs

Wanneer je je huis of appartement verkoopt, is de eerste stap de juiste waardebepaling. Het belang hiervan is niet te onderschatten, het zal namelijk bepalen of je woning verkocht zal worden of niet! Zodra de kenmerken van je woning bekend zijn (ligging, staat, kwaliteit van de afwerking, enz.), moet een nauwkeurige schatting gemaakt worden op basis van de lokale markt en de staat van het pand op het moment van verkoop.

2. Opstellen van het verkoopdossier

Een volledig en juridisch aanvaard verkoopdossier omvat een reeks documenten van verschillende instellingen. Het is van essentieel belang dat bij het samenstellen van dit dossier uiterst nauwgezet te werk wordt gegaan, zodat er bij het sluiten van het verkoopcontract niets ontbreekt in het dossier. Het ontbreken van bepaalde documenten kan namelijk leiden tot sancties of administratieve boetes!

3. Opwaardering van je woning

Het succes van de verkoop van je eigendom hangt af van de eerste indrukken die potentiële kopers hebben wanneer ze de advertentie raadplegen, en tijdens hun eerste bezoek. De opwaardering van je eigendom is dus van het grootste belang om de beste verkoopprijs te verkrijgen. Het is heel waarschijnlijk en ook normaal dat je vindt dat je huis veel kwaliteiten heeft en dat je de imperfecties niet meer ziet. Hoe jij je woning ziet is echter niet hoe bezoekers hem zien. Met Homestaging kan je dit vermijden. Het doel ervan is eenvoudig: mogelijk bezoekers aanspreken om meer biedingen aan te trekken. Om dit te bereiken is het nodig je pand zo in te richten dat hij een zo breed mogelijk publiek aanspreekt.

4. Publiceer je advertenties

Nadat je je woning hebt opgefrist, is het belangrijk aantrekkelijke advertenties te creëren. Een professionele fotoshoot plannen, of zelfs een virtueel bezoek, kunnen de investering waard zijn in de wereld van online vastgoed. De advertenties worden aan een hoog tempo doorgenomen, de eerste indrukken zijn dus cruciaal.

5. Efficiënt bezoeken organiseren

Is je eerste bezoek gepland? Proficiat, dit betekent dat je advertentie aantrekkelijk is en dat het pand interesse wekt. Nu is het aan jou een om sterke eerste indruk te maken tijdens het bezoek. Een veelgemaakte fout is denken dat je alleen maar elke kamer moet tonen, deze kort presenteert en daarna moet hopen op een bod. Neem de tijd om je woning uitgebreidt voor te stellen. Wees eerlijk over de sterktes en zwaktes van het pand. Elk bezoek kan doorslaggevend zijn: wie weet komt er wel een bod uit!

6. Onderhandeling en ondertekening van het bod

Als de rondleidingen goed zijn verlopen, kunnen een of meer kopers een bod uitbrengen. Een bod is een juridisch contract waarin de prijs en de voorwaarden van de verkoop worden vastgelegd. Onderteken het niet zonder na te denken, het is namelijk bindend!

Je bent vrij om elk bod tot aankoop dat je wordt gedaan te aanvaarden of te weigeren. Als je niet tevreden bent met het bod, kan je op jouw beurt een wettelijk en even bindend tegenbod doen! Deze keer stel je de prijs en voorwaarden voor, die de koper kan aanvaarden of kan weigeren en opnieuw een tegenbod maken. Dit tot een overeenkomst is bereikt (of niet).

7. Opstelling en ondertekening van het compromis en de akte

Zodra een akkoord over het eigendom en de prijs is bereikt en geformaliseerd in het bod, dat door beide partijen is ondertekend, kunnen de eigenlijke juridische procedures beginnen om de verkoop te formaliseren. Het verkoopcompromis is een document dat al is opgesteld, je hoeft het alleen nog maar in te vullen met de gegevens over de verkoop en de personen die erbij betrokken zijn!

Een overzicht van alle stappen van de verkoop van je woning

Hulp nodig bij de verkoop van je woning?

Bekijk onze diensten