Je woning verkopen brengt een hoop papierwerk en verplichtingen met zich mee. Als eigenaars van een huis of van een appartement moet je namelijk enkele attesten voorleggen, nog voor je het zoekertje publiceert. Het goede nieuws? Je vraagt deze documenten vaak eenvoudig online aan.

We vallen met de deur in huis: vanaf het moment dat je beslist een onroerend goed te verkopen, heb je zeven attesten verplicht nodig.

  • Het bodemattest
  • Het stedenbouwkundig uittreksel
  • Het keuringsattest van je elektrische installatie
  • Het EPC
  • Het postinterventiedossier
  • Het kadastraal plan
  • De gegevens rond overstromingsgevoeligheid

Elektrische keuringen

Het EPC, energieprestatiecertificaat, is misschien wel het bekendste van alle nodige attesten. Het is een cijfer dat aantoont hoe energiezuinig een pand is. Een gespecialiseerde keurder komt je woning inspecteren. Je vindt een lijst van erkende keurders op de websites van de Vlaamse overheid, de Waalse overheid en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Daarnaast moet de elektrische installatie tiptop in orde zijn. Ook hiervoor komt een keurder langs. Je vindt ze op de website van de FOD Economie. Keurt hij of zij je installatie af? Dan moet er binnen de achttien maanden na verkoop een nieuwe keuring plaatsvinden.


Bouwkundige attesten

De kopers van je huis of je appartement weten graag de geschiedenis van hun aankoop. Hiervoor vraag je een stedenbouwkundig attest aan bij het omgevingslokket. Hierin staat de meest recente stedenbouwkundige bestemming van het pand en eventuele bouwovertredingen vermeld. Informatie over het perceel waar de woning opstaat vind je op het kadastraal plan, aan te vragen bij het kadaster.

Heb je verbouwing uitgevoerd? Dan beschik je normaal gezien over een postinterventiedossier waarin staat hoe de structuur van de woning veranderd werd en welke materialen gebruikt zijn. De verantwoordelijke aannemer of architect maakt dit op.


Wat met het terrein?

Blijven nog over: het bodemattest en de gegevens rond overstromingsgevaar. Een bodemattest heb je verplicht nodig om de nieuwe eigenaars op de hoogte te stellen van eventuele bodemverontreiniging of vervuilende activiteiten op het terrein. Dit document vraag je aan bij de OVAM.

Dankzij de gegevens rond overstromingsgevaar weten de kopers of hun toekomstige woonst zich al dan niet in overstromingsgebied bevindt. Het nodige attest vraag je eenvoudig aan bij Geopunt.


Samengevat

Attest Waar te verkrijgen ?
EPC Bij een erkend keurder
Keuring elektrische installatie Bij een erkend keurder
Bodemattest Bij de OVAM
Kadastraal plan Bij het kadaster
Stedenbouwkundig uittreksel Bij het omgevingsloket van je stad of gemeente
Gegevens over overstromingsgevaar Bij Geopunt
Postinterventiedossier Bij de aannemer of architect