De verkoopprijs verkeerd inschatten



Ja, niet meteen de juiste prijs plakken op je pand, kan fataal zijn voor de verkoop ervan. Het zorgt voor tijdverlies, minder attractiviteit,… kortom aanzienlijk minder kans op slagen.


Wanneer je jouw prijs vergelijkt met de prijzen van het vastgoed van concurrenten, houd dan in je achterhoofd dat dit "geafficheerde" prijzen zijn, en geen "ondertekende" prijzen. De vraagprijs komt niet altijd overeen met de prijs waaraan het goed finaal verkocht wordt.


Wees waakzaam als je jezelf in de schoenen van de koper verplaatst: verwar je verkoopprijs niet met het bedrag dat je nodig hebt om de kosten van je toekomstige project te dekken. Houd een objectieve kijk op de werkelijke waarde van je eigendom.


Daarnaast is de verkoopprijs niet de som van de aankoopprijs vermeerderd met de kost van de uitgevoerde verbouwingswerken of. Hanteer verder geen te grote marge tijdens onderhandelingen, want je loopt het risico dat je kansen misloopt als je de zogenaamde 'psychologische drempel' overschrijdt.


2. Geen rekening houden met de uitstraling van je woning



Aangezien je in je huis hebt gewoond, vindt je jouw eigendom in de huidige staat vast prima. Maar pas op wat jij mooi vindt, vindt daarom niet iedereen mooi. Je past best de inrichting aan aan de huidige trends om zo veel mogelijk bezoekers aan te spreken.


Vergeet niet om persoonlijke elementen te verwijderen, op te ruimen en toch de noodzakelijke afwerkingen of retouches uit te voeren, ook als je wilt vertrekken. Soms kan je door bijvoorbeeld een oude muur te verven met beperkte kosten meer mensen lokken.


3. Bezoeken ”aframmelen”



Een rondleiding in je onroerend goed bestaat niet (alleen) uit het openen van de voordeur, het tonen van alle vertrekken en je uitleg aframmelen om vervolgens je bezoekers weer naar buiten te leiden in de hoop dat ze je zullen terugbellen.


Het eerste bezoek is doorslaggevend! De magie vindt namelijk plaats tijdens de eerste negentig seconden. Studies tonen aan dat 90% van de aankopen van een onroerend goed in dit tijdsbestek plaatsvinden, omdat mensen dan spontaan verliefd worden. Het is dus van groot belang dat je je volledig concentreert op dit eerste contact. Niets aan het toeval overlaten is dan ook de boodschap.


4. Maximaal drie foto's publiceren en één enkel mediakanaal gebruiken



Hoe meer foto's je hebt, hoe beter de koper zich een voorstelling kan maken en hoe groter de kans dat hij langskomt voor een bezoek.


Het is ook noodzakelijk om te investeren in meerdere verspreidingskanalen: als je je tevreden stelt met slechts één enkel communicatiemiddel, kan je potentiële klanten mislopen.


5. De kat uit de boom kijken en geen analyses maken



Je moet de verkoop van je eigendom objectief bekijken en niet automatisch veronderstellen dat jouw goed beter is dan dat van anderen. Gemiddeld vindt een verkoop na veertig tot tachtig dagen plaats. Als je vòòr die termijn geen enkel voorstel hebt gekregen (zelfs geen bod lager dan de vraagprijs), dan is er waarschijnlijk een probleem!


Vermijd ook het scenario "ik weet dat ik een hoge prijs vraag, maar ik wacht op een gek die dat wil betalen". Op heden zijn kopers steeds beter ingelicht over wat er op de markt betaald wordt.


Neem bovendien de tijd om alle informatie waarover je beschikt te analyseren: het aantal weergaven van je advertenties, het aantal oproepen, het aantal bezoeken, de feedback op bezoeken, enz. Stuur bij waar mogelijk als je een probleem constateert.



Interessant weetje :


Bij We Invest worden onze adviseurs getraind niet alleen op deze 5 essentiële punten maar ook op nog veel andere zaken die belangrijk zijn om een verkoop te realiseren. Wij verzorgen :

  • een analyse van je eigendom en de omgeving om een marktconforme verkoopprijs te bepalen.
  • Wij adviseren hoe je “homestaging” kan verzorgen
  • Onze professionele fotografen maken foto’s en video’s van uw pand
  • 7 dagen op 7 staan onze adviseurs klaar om kwalitatieve bezoeken te doen met potentiële kopers
  • Wij gaan pro-actief te werk bij bij de commercialisatie van uw pand.

Dit alles zorgt ervoor dat wij binnen het kortst mogelijke tijdsbestek en aan de beste prijs uw pand verkopen, zonder dat u zich daar enige zorg moet over maken...